Ogórek, ogórek peksesu mam garniturek
Ogórek, ogórek peksesu mam garniturek
autorem artykułu jest Aleksander Sowa
ByÅ‚ to pierwszy autobus z prawdziwego zdarzenia, który wyjechaÅ‚ na nasze drogi po wojnie. WczeÅ›niej PaÅ„stwowÄ… KomunikacjÄ™ SamochodowÄ… uskuteczniano sprzÄ™tem z demobilu. ByÅ‚y to najzwyklejsze samochody ciężarowe z drewnianymi skrzyniami Å‚adunkowymi na których przewożono ludzi. Wiec kiedy pojawiÅ‚ siÄ™ autobus zastÄ™pczy Jelcz 103 z nadwoziem mieszÄ…cym 25 pasażerów zasiadajÄ…cych na drewnianych Å‚awkach byÅ‚ to już prawdziwy luksus. Jednak w 1959 roku nastÄ…piÅ‚a prawdziwie przeÅ‚omowa chwila, która mnie – jako slawistÄ™ z zamiÅ‚owania tak naprawdÄ™ zastanawia. Przecież Czesi sÄ… tym narodem, który ma ogromny potencjaÅ‚ i doÅ›wiadczenie w motoryzacji a nam jakoÅ› zawsze bliżej byÅ‚o do innych. Wystarczy wspomnieć tu WÅ‚ochów – (nie wywoÅ‚ujÄ…c już niczym wilka z lasu KoreaÅ„czyków)... tak czy inaczej JelczaÅ„skie ZakÅ‚ady Samochodowe podpisaÅ‚y umowÄ™ o współpracy technicznej z czechosÅ‚owackÄ… firma Karosa z Vysoke Myto i tak oto poczÄ™to naszego dÅ‚ugiego bohatera szos. PoczÄ™cie to byÅ‚o raczej efektem Å›wiadomego macierzyÅ„stwa bo Czesi nam pomogli dostarczajÄ…c dokumentacjÄ™ i gotowe wyroby a w zamian spÅ‚acaliÅ›my dÅ‚ug gotowymi już autobusami.
My produkowaliÅ›my tylko nadwozia, a całą resztÄ™ dostarczali nam miÅ‚oÅ›nicy piwa, bród i knedli. W istocie nasz ogór – czyli Jelcz 043 DAL byÅ‚ wiec Å kodÄ… 706 RTO z krajowym nadwoziem. CoÅ› jak Daweoo Nubira, która jest niczym innym jak tylko Oplem Kadetem tyle, że w gorszym wydaniu ;-). Z ogóreczkiem byÅ‚o zupeÅ‚nie inaczej. Szybko zaczÄ™liÅ›my poprawiać naszych poÅ‚udniowych sÄ…siadów. Bo co dwie gÅ‚owy to nie jedna. Spawanie acetylenowo-tlenowe zastÄ…piono zgrzewaniem punktowym z dociskiem pneumatycznym albo hydraulicznym (Czesi stosowali docisk nożny), przy oprzyrzÄ…dowaniu do wykonywania szkieletu nadwozi zastosowano uchwyty pneumatyczne w miejsce mechanicznych i stale zmieszaÅ‚y siÄ™ nakÅ‚ady pracy niezbÄ™dne do wykonania jednego autobusu. Najpierw (1959 r.) byÅ‚o to aż 2375 roboczogodzin, potem (1970 r.) tylko 863 a ostatecznie (1978 r.) zaledwie 480. To siÄ™ nazywa prawdziwy postÄ™p w szeregach mas pracujÄ…cych miast i wsi!
Pojawiły się również wariacje na temat. Typ 272 MEX z 1963 roku mieszczący 83 pasażerów dla MZK czy MPK, rok później luksusowa wersja turystyczna z uroczymi dodatkowymi szybkami na krawędzi dachu dla tylko 35 osób (014 LUX) a nawet przegubowa wersja dla 136 (AP-02) albo 144 osób (021). Pojawiła się również 36 osobowa przyczepa w której było zawsze zimno jak diabli, oraz wersje z drzwiami sterowanymi pneumatycznie. Ruszył tez eksport.
Wszystkie Ogórki jak wspominają ich kierowcy były doskonałymi samochodami, za wyjątkiem ich słabych hamulców. Ich silniki były tak elastyczne, że dziś nikt już tego nie umie sobie wyobrazić ale na ostatnim biegu można było przyspieszać bez szarpnięć od 40 km/h. Która Setra, Scania czy nawet Solaris to dziś potrafi? ;-)
--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Bombel, Kombi, Long, Ryjek... czyli wariacje na temat F
Powrót gorsetu
Ekologiczne opakowania
Uwaga na świąteczną gorączkę kredyową
Adobe Photoshop - Tworzenie menu do strony internetowej